×
امروز جمعه 30 شهریور 1403 شمسی - Sep 20 2024 میلادی
اخبار ویژه

آزاد سازی تجارت خارجی از طریق حذف تعرفه های کمرگی

پنجمین نشست کمیسیون تجارت استان سمنان با حضور تعدادی از اعضای کمیسیون تجارت این استان برگزار شد . 
 این جلسه با هدف تشریح الزامات پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانیwto و تشریح مزایای استقرار واحدهای صنعتی در پارک علم و فناوری  برگزار شد . 
رئیس کمیسیون تجارت داخلی در ابتدای جلسه  اهداف سازمان تجارت جهانی را توسعه تولیدو  تجارت ذکر کرد و گفت : دستیابی به توسعه پایدار ، حفظ محیط زیست ، افزایش سهمیه کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته را بخشی از اهداف عضویت در این سازمان نام برد . 
علی اکبر صیادجو با اشاره به اینکه در سال های گذشته سهم ایران در تجارت جهانی از نظر کمی 9/0 درصد بوده است گفت : در 3 سال گذشته سهم کشور ما در این سازمان به 3/0 درصد کاهش یافته است که نشان دهنده کاهش سهم کشور در تجارت جهانی است . 
وی آزاد سازی تجارت خارجی از طریق حذف تعرفه های کمرگی ، لغو کلیه محدودیت ها و عوارض به هر بهانه ای ، یکسان شدن قیمت ها در کلیه کشورهای عضو ، انجام رقابت سالم در تمام عرصه ها ، عرضه بهترین کالا با قیمت های رقابتی و آزاد سازی نرخ ارز را بخشی از مزیت های عضویت در این سازمان عنوان کرد و گفت : با عضویت در این سازمان 8 و نیم میلیارد مشتری برای کالاهای ایرانی خواهیم داشت . 
رئیس کمیسیون تجارت داخلی  گفت : در نیم قرن گذشته کشورهای عضو این سازمان توانسته اند تولید ناخالص داخلی را 6 برابر کرده و قیمت ها را تا 30 الی 50 درصد کاهش دهند . 
صیادجو کاهش اثر تحریم ها بر روی کشورهای عضو و افزایش درآمد سرانه خانوار را بخش دیگری از مزایای عضویت در سازمان تجارت جهانی ذکر کرد . 
وی از کلیه حاضرین در جلسه خواست تا با استفاده از تمام ظرفیت های موجود برای عضویت در سازمان تجارت جهانی تلاش کرده و دیگران را نیز به عضویت در این سازمان ترقیب کنند . 
حاضرین در جلسه نیز  مشکلاتی چون نبودن وفاق ملی و وجود مشکلات و مسائل سیاسی بر سر راه عضویت در این سازمان را از مسائل مهم جامعه برشمردند و صیادجو پاسخ داد : در حال حاضر مشکلات سیاسی برداشته شده و اجازه مذاکرات در سامان تجارت جهانی داده شده است . 
مزایای استقرار واحدهای صنعتی در پارک های علم فناوری یکی دیگر از دستورات این جلسه بود . 
رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان در این جلسه با اشاره به پیشرفت های چند ماه اخیر در جهت دانش بنیان شدن واحدها و امتیازاتی که این پارک به واحدها می دهد گفت : تا این لحظه 110 نوع خدمت به واحدهایی که دانش بنیان هستند و یا به سمت دانش بنیان شدن پیش می روند ارائه می دهد . 
دکتر مداح پارک علم و فناوری استان سمنان را تنها پارک علم و فناوری کشور نام برد که خود به تنهایی و مستقیما وارد پروژه شده و با واحد قرار دادبسته و خدمات را ارائه می دهد . 
وی ارائه خدماتی در زمینه های مالیات ، گمرک ، نظام وظیفه ، توسعه ، صادرات ، بورس ، توسعه کسب و کار ، منابع انسانی و ترویج و تسهیلات را بخشی از 110خدمت ارائه شده توسط پارک علم و فناوری استان سمنان به واحدهای دانش بنیان عنوان کرد .
رئیس پارک علم و فناوری استان سمنان با بیان اینکه پارک علم و فناوری استان سمنان آماده همکاری با واحدهای تولیدی استان سمنان است گفت : این مرکز به لحاظ تسهیلات مالیاتی در کشور نمونه است و اگر کسب و کاری دارید که قابلیت دانش بنیان شدن را دارد پارک علم و فناوری با آغوش باز از آنها استقبال خواهد کرد .