×
امروز یکشنبه 18 شهریور 1403 شمسی - Sep 08 2024 میلادی
پایگاه خبری

امروز به دلیل عدم همکاری و فقدان کار کارشناسی در همه امورات به ناترازی رسیده ایم

معضل ناترازی در چند سال اخیر بیش از پیش خود را نشان داده است و از این رو برای بررسی راهکارهای جبران ناترازی برق اولین جلسه کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق در دور جدید با این دستور جلسه تشکیل شد . 

در این جلسه که با حضور کارشناسانی از شرکتهای برق منطقه ای و توزیع و دیگر دستگاههای مرتبط دولتی همراه بود ،  نمایندگانی از بخش خصوصی نیز حضور داشتند که در خصوص موضوع جلسه به بحث و تبادل نظر پرداختند . 

به گزارش دبیرخانه کمیسیون ، ناترازی در مصرف انرژی موضوع جدیدی نیست و در طول سالیان گذشته نیز مطرح بوده است و همواره هم از مردم خواسته شده در مصرف برق و گاز صرفه‌جویی کنند اما معضل ناترازی همچنان پابرجاست . 

کارشناس شرکت توزیع نیروی برق با بیان اینکه بزرگترین مشکل در حوزه تأمین انرژی صنایع ناترازی انرژی است، گفت: منظور از ناترازی ، تراز منفی و این‌که میزان تولید و عرضه انرژی کفاف مصرف را نمی‌دهد.
وی ادامه داد : ناترازی ما در تابستان در خصوص سرمایش خانگی است . 
و این مشکل از سال ۹۰ وجود داشته اما هیچگاه تا این اندازه عمیق نبوده است . بر این اساس طی یک تصمیمی که در سطح کلان کشور گرفته شده است ، اصلاح این ناترازی بر دوش صنعت ، کشاورزی و اداری قرار گرفته . 

حمید علوی ، عضو هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق سمنان و رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست در این نشست گفت : از آنجا که ، یک سهمیه مصرف از سبد تولید برای صنعت در نظر گرفته شده است و مراقبت از این سهم بر عهده ماست . 
وی افزود : بحث ما این است که چطور مدیریت کنیم تا هم هزینه ها را پایین بیاوریم  و هم نگرانی از قطعی نداشته باشیم . 

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق سمنان اضافه کرد : اگر شرکت برق آمار و ارقام روشنی از میزان مصرف و تولید برق به صورت روشن و شفاف اعلام نماید ما می توانیم با فرهنگسازی و ارائه راهکارهای مناسب در جهت حل این مشکل گام برداریم . 

علوی گفت : هدف ما در این کمیسیون در وهله نخست این است که با کمک و همفکری همه دوستان بتوانیم پیشگام شویم در مدیریت مصرف بهینه به گونه ای که نه صنعت آسیبی ببیند و نه مردم . 

درادامه کارشناس شرکت برق منطقه ای سمنان با اشاره به وجود دو نیروگاه سمنان و شاهرود و نیز نیروگاههای خورشیدی ، میزان برق تولیدی در استان را  ۱۱۵۰ مگاوات دانست که نیاز مصرف استان ۷۸۳ مگاوات می باشد  . 

وی افزود : ما به شخصه در استان ناترازی نداریم و این خاموشی ها در جهت رفع ناترازی در کل کشور است . 

محمد رضا قادری ، رئیس مرکز پژوهشهای اتاق نیز که در این جلسه حضور داشت ، وضعیت اتلاف برق در زنجیره تولید و تأمین آن‌را اسفناک برشمرد و افزود: بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار تأمین انرژی اولیه در صنعت برق، گاز و سوخت مایع است که ۶۰ درصد آن اتلاف می‌شود.

وی افزود : در هر حال اصل ناترازی باید از بین برود چراکه ناترازی به قدری است که می‌تواند تولید را در بخش صنعت مختل کند، صادرات کم شود، به اشتغال آسیب برساند و درآمدهای کشور را کاهش دهد و همه اینها نیز به صنعت برمی‌گردد، یعنی اگر برق مورد نیاز صنعت تامین نشود آسیب‌ها به بخش‌های دیگر کشور نیز تعمیم پیدا خواهد کرد.

در ادامه این نشست حمید علوی گفت : قرار نیست ما هم صرفه جویی کنیم و هم با قطعی برق مواجه باشیم . ما اینجا دور هم جمع شده ایم تا در باره یک مدل مشترک به توافق برسیم . 

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق سمنان ادامه داد : پیشنهاد ما این است که اگر اداره برق اطلاعات ریز آماری خود را در شرایط و بخشهای مختلف در اختیار اتاق بگذارد ما با استفاده از نظرات کارشناسان و صاحبنظران راهکار مناسبی در جهت بهره وری و صرفه جویی و حل مشکلات صنعت و بخش خصوصی ارائه خواهیم نمود .

 علوی آور شد :  متاسفانه امروز به دلیل همین عدم همکاری و فقدان کار کارشناسی در همه امورات به ناترازی رسیده ایم  و این بزرگترین آفت برای کشور محسوب می شود .

وی افزود :  بیاییم با اعتماد به هم به جای تقابل ، به یک همکاری برسیم و بدون صرف هزینه های گزاف و منابع مختلف پیشگام شویم در ارائه مدلی نوین از همکاری و همراهی دولت و بخش خصوصی برای رفع مشکلات صنعت .