×
امروز یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 شمسی - May 12 2024 میلادی
پایگاه خبری

بالهای بخش خصوصی را باز کنیم تا شاهد قدرتش باشیم

فرج الله معماری ، رئیس اتاق بازرگانی سمنان : بالهای بخش خصوصی را باز کنیم تا شاهد قدرتش باشیم

فرج الله معماری ، رئیس اتاق بازرگانی سمنان در مراسم دیدار فعالان اقتصادی استان با دکتر علی آبادی ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت ضمن خوش آمدگویی به وزیر و معاونین ایشان ، از مسئولین اجرایی و قضایی ، تولید کنندگان و فعالان بخش خصوصی جهت حضور در این جلسه تشکر و قدردانی نمود . 

معماری در بخشی از سخنان خود با ذکر سوابق روشن و موفق علی آبادی در بخشهای مختلف اقتصادی  گفت : بخش خصوصی انتظارات زیادی از شما دارد .

وی ادامه داد : امروز بخش خصوصی نیازمند  آزادسازی و رهاسازی است ، زیرا همچون عقابی که بالهایش را بسته اند توان پرواز و اوج گرفتن را ندارد . 

رئیس پارلمان بخش خصوصی گفت : انتظار ما این است که دولت فضا را برای ما باز کند تا ما بتوانیم اوج بگیریم و قدرتمان را نشان دهیم و امیدواریم دولت سیزدهم این فضا را فراهم کند تا نقش بی بدیل بخش خصوصی در اقتصاد کشور شکوفا شود . 

رئیس اتاق بازرگانی سمنان با انتقاد از  دستورالعمل‌ها و مقررات خلق الساعه که فضای فعالیت بخش خصوصی را محدود می‌کند ، متوقف شدن تمدید سرمایه در گردش فعالان اقتصادی و قرار گرفتن آنها در لیست سیاه بانک مرکزی را حاصل این تصمیمات و دستورالعملها دانست و گفت : انتظارمان از جنابعالی این است که در رفع چنین مشکلاتی پیشرو باشید .

معماری افزود : هرچند در فرمان اصل 44 سهم بخش تعاون  25 درصد در نظر گرفته شده است اما هیچ سهمی برای بخش خصوصی در اقتصاد ملی متصور نشده است و ما معتقدیم بخش خصوصی کشور باید 50 درصد از این سهم را در اختیار داشته باشد .

رئیس اتاق سمنان همچنین به مشکلات موجود در بازار ارز و پیمان سپاری ارزی اشاره کرد و گفت : امروز تامین نقدینگی برای تولید کالاها و خدمات بنگاهها از بزرگترین مشکلات پیش روی آنهاست که بارها به آن اشاره شده است و من فکر می کنم باید فضا کمی بازتر شود تا تولیداتمان در لیست سیاه بانکها قرار نگیرد .

رئیس پارلمان بخش خصوصی استان سمنان  در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری منطقه ای استانها اشاره کرد و گفت : با همکاری اتاق بازرگانی سمنان و اتاق تهران و همچنین استانداری های دو استان می توان بخشی از خدمات را به این استان منتقل نمود .

وی گفت : ما در جنوب تهران انبارهایی داریم که  ترافیک و آلودگی را صد چندان می کنند و  به دلیل عدم ساماندهی باعث بروز پدیده قاچاق نیز گردیده است ، در حالی که با انتقال اینگونه فعالیتها به اسلتانی با این حجم از پراکندگی  می توان از همه این مشکلات جلوگیری نمود .

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران یادآور شد : ما در گذشته تجربه انتقال جمعیت از پایتخت به کرج و اسلامشهر را داشته ایم  که به دلیل عدم انتقال فعالیت در این مناطق به تجربه ای ناموفق تبدیل شد .

در حال حاضر ما با استانهای تهران و مازندران خطوط راه آهن داریم که با همکاری های متقابل می توان بحث بنادر خشک را با هدایت شما پیگیری نمود .

رئیس اتاق سمنان در ادامه با اشاره به مشکلات ارزی  در بحث صادرات و واردات افزود : با رفع این معظلات می توانیم تا حدود زیادی از تحریمها فاصله بگیریم .

معماری  با تاکید بر صنعتی و معدنی بودن استان سمنان کمبود  نیروی کار ساده را از دیگر مشکلات این روزهای فعالین اقتصادی برشمرد و پیشنهاد داد تا با تصویب و اجرای قانونی درست بتوان از نیروی کار غیر ایرانی استفاده نمود .

وی بیان داشت : امروز و در این شرایط اقتصادی کاهش هزینه های تولید می تواند اثر بسیار زیادی در کاهش قیمتها داشته باشد که این در گرو نرخ تسهیلات ، نرخ ارز ، قیمت زمین در شهرکهای صنعتی ، و قیمت انرژی می باشد و در صورت عدم توجه به این موارد باعث کاهش قدرت در بازارهای بین المللی خواهیم بود .

رئیس پارلمان بخش خصوصی استان سمنان در پایان به عدم اجرای مصوبات ستاد تسهیل در برخی از دستگاههای اجرایی و مهمتر از همه در بانکها اشاره کرد و اتخاذ تدبیر مناسب جهت ضمانت اجرایی مصوبات ستاد تسهیل را خواستار شد  .

معماری گفت : همانطور که پیش از این نیز عنوان شده است استان سمنان از معدود استانهایی است که در آن همدلی و اتحاد بسیار خوبی میان دستگاههای دولتی و بخش خصوصی دیده می شود  و این سرمایه ای گرانبها برای مردم ، دولتمردان و بخش خصوصی خواهد بود .