×
امروز دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 شمسی - May 13 2024 میلادی
اخبار ویژه

در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان چه گذشت ؟

اولین نشست هیات نمایندگان اتاق سمنان در سال جدید که توسط مقام معظم رهبری سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است ، برگزار شد.

در ابتدای این نشست اخبار مهم ایران و جهان مورد بررسی قرار گرفت و سپس نمایندگان پارلمان بخش خصوصی سمنان به بحث درباره الزامات تحقق شعار سال و موانع و مشکلات موجود در این راه پرداختند.

فرج الله معماری ، رئیس اتاق بازرگانی سمنان ضمن تبریک سال جدید و آرزوی سالی خوب برای همه مردم ایران پاسخ کوبنده و سیلی محکم غیورمردان سپاه پاسداران به جسارت صهیونیست‌ها در تجاوز به خاک جمهوری اسلامی ایران در دمشق را مایه افتخار و اقتدار در برابر زورگویی‌ها و تجاوزهای دشمنان و ایادی آنها در منطقه برشمرد .
وی گفت : امیدواریم این تنبیه اخلاقی درسی برای همه دنیا باشد تا دیگر متجاوزین چنین فکری به سرشان نزند  

معماری افزود : ایران و ایرانی همیشه دنبال صلح بوده و هست اما روابط بین الملل باید درست و دقیق و برمبنای احترام متقابل باشد.

رئیس اتاق سمنان در ادامه با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۳ بعنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی مقام معظم رهبری خواستار تبعیت عملی مسئولان قوای سه‌گانه بویژه دولتمردان از فرامین ایشان شد.

وی ، تنظیم و ارائه فهرستی از مسئولیت‌ها، وظایف و ماموریت‌های دولت با هدف واگذاری بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی به مردم را یکی از راهکارهای تسریع تحقق شعار سال دانست و تصریح نمود : مشارکت مردم در امر جهش تولید نیازمند فراهم نمودن مقدمات و زمینه های آن است لذا دولت باید بداند قرار است در چه جهتی و با چه رویکردهایی این مساله را عملیاتی نماید .

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اذعان داشت : وقتی رهبر معظم انقلاب از کلیدواژه «جهش» استفاده می‌کنند یعنی قرار نیست با روندهای گذشته در بخش تولید فعالیت کنیم چراکه جهش به معنای شتاب دادن به نرخ رشد بخش تولید و جبران عقب ماندگی ها است.

معماری «جهش تولید» را یک ضرورت برای اقتصاد ایران عنوان نموده  و افزود: یکی از راهکارهای مهار تورم و کنترل نقدینگی نیز در جهش تولید نهفته است چراکه افزایش انبوه حجم تولیدات صنعتی، معدنی و کشاورزی می‌تواند بخش عمده‌ای از تقاضا را پاسخ دهد که این فرآیند به کاهش شکاف میان عرضه و تقاضا منجر می‌شود.

در ادامه این جلسه جمعه ای ، نائب رئیس اتاق سمنان نیز با تبریک سال نو و پیروزی دلاورمردان کشورمان گفت :  - اقتصاد یکی از مسائل اساسی کشور است ، اگر اقتصاد کشور وضع مطلوبی پیدا بکند تأثیر در همه اوضاع عمومی کشور خواهد داشت. اقتصاد ما چنان توانی دارد که بیش از ۳۵ سال است در برابر تحریم‌های ملی و بین المللی مقاومت کرده است بنابراین برای مردمی سازی اقتصاد فقط نیاز به یک عزم ملی داریم. جهش تولید در سایه مشارکت محسوس مردمی، به عنوان یک پروژه باید در دستور کار مسؤولان قرار گیرد . برخی گمان می کنند که مشارکت مردمی یعنی تنها بخش خصوصی را وارد کار کردن اما باید گفت مشارکت مردمی در همه امور باید جاری و ساری باشد .

جمعه ای افزود : مسؤولان آگاه به مزایای واگذاری امور به مردم هستند اما به آن باور ندارند و در نتیجه این موضوع عملیاتی نمی‌شود. تا زمانی که مسؤولان به این موضوع باور پیدا نکنند هیچ چیز تغییر نخواهد کرد .

عبدالحمید دربانیان ، خزانه دار و عضو هیئت نمایندگان اتاق سمنان نیز در این نشست گفت : برای تحقق عنوان سال باید از  ظرفیت‌های موجود بیشترین بهره را بر د و مشارکت دولت و مردم باید همزمان در این راستا باشد .

در ادامه این جلسه تدوین برنامه زمان بندی کمیسیونهای تخصصی اتاق سمنان در سال 1403 و پویاتر شدن کمیسیونها مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

مهدی حداد عضو هیئت نمایندگان اتاق سمنان کمیسیونها را به عنوان بازوان اجرایی بسیار قدرتمند برای تحقق اهداف اتاق بازرگانی و رفع مشکلات بخشهای مختلف صنعت ، معدن ، کشاورزی و بازرگانی دانست و بیان  داشت : باید برای ارتقای سطح و دانش کمیسیونها تلاش بیشتری صورت گیرد.
وی افزود : در این خصوص و به منظور اینکه سرمایه‌گذاران به جایگاه واقعی خود برسند، قبل از انجام هرکاری  این کمیسیون ها هستند  باید اقدامات لازم و برنامه‌ریزی‌های دقیق را انجام دهند.

حمید علوی دیگر عضو هیئت نمایندگان هم در این باره گفت :

هم‌افزایی میان بخش‌های مختلف اقتصادی، صنایع و تشکل‌ها در این مسیر به منظور دستیابی به توسعه موثر خواهد بود.

وی گفت : در جلسات باید با ایجاد بانکهای اطلاعاتی و ساماندهی آئین‌نامه‌ها و قوانین مرتبط  و نیز تعامل با سایر اتاق‌ها، و نیز تقویت ارتباط با مسوولان دولتی به اهداف کمیسیونها نزدیک شوبم .

در پایان این جلسه معماری رئیس اتاق سمنان اظهار امیدواری کرد تا با  برگزاری منسجم جلسات هیئت نمایندگان و تقویت کمیسیونها بتوان گام مهمی در جهت نیل به شکوفایی اقتصاد و سرمایه گذاری برداشته شود .

معماری همچنین تاکید کرد : کارگزاران و دست‌اندرکاران بخش اجرایی، باید فرصت‌ها و پتانسیل‌های بخش‌های گوناگون اقتصاد را برای مشارکت مردم به آحاد جامعه معرفی نمایند .

وی عنوان کرد : یکی از اقدامات اساسی که مسؤولان دولتی باید در دستور کار داشته باشند ، حمایت و هویت بخشیدن به گروه‌های فعال میدانی، حلقه‌های میانی فعال و حوزه اقتصاد مردمی است.

رئیس اتاق سمنان گفت :  با بررسی دوره ۴۶ ساله انقلاب اسلامی (از ابتدای انقلاب تا کنون) می‌توان پی برد که مردم در  تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های مسائل کشور نقش پررنگ و برجسته‌ای داشته‌اند و هر کجا که مردم ورود کرده و نقش خود را ایفا نموده اند ، آن موضوع به نحو احسن به سرانجام رسیده است .

معماری با توجه به نقش مردم  به عنوان  قلب تپنده اقتصاد در کشور افزود : حضور و مشارکت مردم در امر اقتصاد می‌تواند کمک زیادی در جهش تولید داشته باشد.

وی اظهار داشت : همانگونه که کلید اصلی حل مشکلات اقتصادی در حوزه‌های مختلف آن مانند تورم، اشتغال جوانان، افزایش ارزش پول ملی، افزایش صادرات و ... درتولید داخلی خلاصه می‌گردد باید بپذیریم که تنها راه حل موجود برای جهش تولید نیز فعال کردن ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی در حوزه تولید می باشد .

فرج الله معماری افزود : فعالان اقتصادی معتقدند که جهش تولید در ایران امکان‌پذیر است؛ اما ثبات و تداوم مقوله مهمتری است که باید مورد توجه قرار گیرد .
رئیس پارلمان بخش خصوصی استان سمنان گفت : فراهم نمودن زیرساخت‌ها ،  رفع موانع سخت، طاقت‌فرسا و دلسردکننده در این راه ، تسهیل در امر مردمی‌سازی اقتصاد، افزایش مشوق‌های تولید، حذف و خارج کردن شرکت‌های دولتی از عرصه اقتصادی و جایگزینی شرکت‌های مردمی در این عرصه، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مردم در این حوزه، نظارت مردم در عرصه اقتصاد و فعالیت و مشارکت گروه‌های مردمی در عرصه اقتصادی و بسیاری دیگر از این دست موارد می‌تواند تاثیر بسزایی در تحقق شعار سال و گره‌گشایی اقتصادی در کشور داشته باشد.

در پایان این جلسه گزارشی از مشکلات و موانع بخش خصوصی نیز ارائه گردید و مقرر شد تا این گزارش به کمیسیون مربوطه ارجاع گردد .