×
امروز یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 شمسی - May 12 2024 میلادی
پایگاه خبری

نشست صمیمانه وزیر صمت و فعالان اقتصادی استان

دکتر علی‌آبادی وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت که در جریان دومین دور سفر ریاست محترم جمهور و هئیت دولت ، در یک سفر دو روزه به استان سمنان آمده بود پس از افتتاح و بازدید از طرح های صنعتی و زیربنایی شهرک صنعتی در عصر اولین روز سفر خود در نشستی صمیمانه با فعالین اقتصادی و تولید کنندگان این استان راهی اتاق بازرگانی سمنان شد . 
 این نشست که با رونمایی از ماشین دامپ تراک تولیدی شرکت دانش بنیان جوانه نرم افزار همراه بود 
با استقبال جمع کثیری از تولید کنندگان و نمایندگان بخش خصوصی و نیز مسئولین اجرایی اقتصدی استان مواجه بود . 


فرج الله معماری ، رئیس اتاق بازرگانی سمنان : بالهای بخش خصوصی را باز کنیم تا شاهد قدرتش باشیم

فرج الله معماری ، رئیس اتاق بازرگانی سمنان در مراسم دیدار فعالان اقتصادی استان با دکتر علی آبادی ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت ضمن خوش آمدگویی به وزیر و معاونین ایشان ، از مسئولین اجرایی و قضایی ، تولید کنندگان و فعالان بخش خصوصی جهت حضور در این جلسه تشکر و قدردانی نمود . 

معماری در بخشی از سخنان خود با ذکر سوابق روشن و موفق علی آبادی در بخشهای مختلف اقتصادی  گفت : بخش خصوصی انتظارات زیادی از شما دارد .

وی ادامه داد : امروز بخش خصوصی نیازمند  آزادسازی و رهاسازی است  زیرا همچون عقابی که بالهایش را بسته اند توان پرواز و اوج گرفتن را ندارد

رئیس پارلمان بخش خصوصی گفت : انتظار ما این است که دولت فضا را برای ما باز کند تا ما بتوانیم اوج بگیریم و قدرتمان را نشان دهیم و امیدواریم دولت سیزدهم این فضا را فراهم کند تا نقش بی بدیل بخش خصوصی در اقتصاد کشور شکوفا شود . 

رئیس اتاق بازرگانی سمنان با انتقاد از  دستورالعمل‌ها و مقررات خلق الساعه که فضای فعالیت بخش خصوصی را محدود می‌کند ، متوقف شدن تمدید سرمایه در گردش فعالان اقتصادی و قرار گرفتن آنها در لیست سیاه بانک مرکزی را حاصل این تصمیمات و دستورالعملها دانست و گفت : انتظارمان از جنابعالی این است که در رفع چنین مشکلاتی پیشرو باشید .

معماری افزود : هرچند در فرمان اصل 44 سهم بخش تعاون  25 درصد در نظر گرفته شده است اما هیچ سهمی برای بخش خصوصی در اقتصاد ملی متصور نشده است و ما معتقدیم بخش خصوصی کشور باید 50 درصد از این سهم را در اختیار داشته باشد .

رئیس اتاق سمنان همچنین به مشکلات موجود در بازار ارز و پیمان سپاری ارزی اشاره کرد و گفت : امروز تامین نقدینگی برای تولید کالاها و خدمات بنگاهها از بزرگترین مشکلات پیش روی آنهاست که بارها به آن اشاره شده است و من فکر می کنم باید فضا کمی بازتر شود تا تولیداتمان در لیست سیاه بانکها قرار نگیرد .

رئیس پارلمان بخش خصوصی استان سمنان  در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری منطقه ای استانها اشاره کرد و گفت : با همکاری اتاق بازرگانی سمنان و اتاق تهران و همچنین استانداری های دو استان می توان بخشی از خدمات را به این استان منتقل نمود .

وی گفت : ما در جنوب تهران انبارهایی داریم که  ترافیک و آلودگی را صد چندان می کنند و  به دلیل عدم ساماندهی باعث بروز پدیده قاچاق نیز گردیده است ، در حالی که با انتقال اینگونه فعالیتها به اسلتانی با این حجم از پراکندگی  می توان از همه این مشکلات جلوگیری نمود .

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران یادآور شد : ما در گذشته تجربه انتقال جمعیت از پایتخت به کرج و اسلامشهر را داشته ایم  که به دلیل عدم انتقال فعالیت در این مناطق به تجربه ای ناموفق تبدیل شد .

در حال حاضر ما با استاهای تهران و مازندران خطوط راه آهن داریم که با همکاری های متقابل می توان بحث بنادر خشک را با هدایت شما پیگیری نمود .

رئیس اتاق سمنان در ادامه با اشاره به مشکلات ارزی  در بحث صادرات و واردات افزود : با رفع این معظلات می توانیم تا حدود زیادی از تحریمها فاصله بگیریم .

معماری  با تاکید بر صنعتی و معدنی بودن استان سمنان کمبود  نیروی کار ساده را از دیگر مشکلات این روزهای فعالین اقتصادی برشمرد و پیشنهاد داد تا با تصویب و اجرای قانونی درست بتوان از نیروی کار غیر ایرانی استفاده نمود .

وی بیان داشت : امروز و در این شرایط اقتصادی کاهش هزینه های تولید می تواند اثر بسیار زیادی در کاهش قیمتها داشته باشد که این در گرو نرخ تسهیلات ، نرخ ارز ، قیمت زمین در شهرکهای صنعتی ، و قیمت انرژی می باشد و در صورت عدم توجه به این موارد باعث کاهش قدرت در بازارهای بین المللی خواهیم بود .

رئیس پارلمان بخش خصوصی استان سمنان در پایان به عدم اجرای مصوبات ستاد تسهیل در برخی از دستگاههای اجرایی و مهمتر از همه در بانکها اشاره کرد و اتخاذ تدبیر مناسب جهت ضمانت اجرایی مصوبات ستاد تسهیل را خواستار شد  .

معماری گفت : همانطور که پیش از این نیز عنوان شده است استان سمنان از معدود استانهایی است که در آن همدلی و اتحاد بسیار خوبی میان دستگاههای دولتی و بخش خصوصی دیده می شود  و این سرمایه ای گرانبها برای مردم ، دولتمردان و بخش خصوصی خواهد بود . 





علی اصعر جمعه ای ، نائب رئیس اتاق بازرگانی : بیایید دست در دست بدهیم و در این برهه سخت از تاریخ اقتصادی ایران یاریگر هم باشیم .
 

علی اصغر جمعه ای ، نائب رئیس اتاق بازرگانی و رئیس خانه صنعت و معدن استان سمنان در مراسم دیدار فعالان اقتصادی استان با دکتر علی آبادی ، وزیر صمت ضمن خوش آمدگویی و اظهار خوشحالی از سکانداری فردی که با گوشت و پوست خود در بطن مشکلات صنعت و معدن و تجارت بوده است اظهار امیدواری کرد مشکلات پیدا و پنهان مانع از موفقبت ایشان در نیل به اهداف و برنامه هایشان نگردد .
نائب رئیس اتاق سمنان گفت : متاسفم که بگویم در تمام این سالها باوری برای تحقق شعارهای سال مطرح شده توسط مفام معظم رهبری وجود نداشته است . امسال بیش از 10 سال می شود که حضرت آقا از اقتصاد و مشکلات اقتصادی می گوید و ما همچنان در حال پسرفت هستیم .
عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران  با اشاره به مشکلات موجود در زمینه اقتصادی گفت : جناب آقای وزیر فعالان اقتصادی در همه کشور بیش از سه ماه از سال را در تعطیلی ناخواسته سپری می کنند . در تابستان مشکل برق و در زمستان با قطعی گاز مواجه هستند . با این وضعیت چه برنامه ای می توانند برای تولید و سرمایه گذاری و رشد و جهش داشته باشند . 
وی افزود : این مشکلات که امروز گریبان کل فعالان بخش خصوصی کشور را گرفته در این استان سمنان با معضل دیگری به نام کمبود آب نیز همراه گشته است و کار را سخت تر کرده است .

نائب رئیس اتاق سمنان با توضیح اینکه متاسفانه در تعیین شاخص استانها تنها به موضوع جمعیت می پردازند ، عدم توجه به پراکندگی جغرافیایی استان سمنان از شرق به غرب و قرار گرقتن در محل عبور زائران حرم مطهر حضرت رضا ( ع )  و ترانسفر جاده ای در این استان را نشانه کوچکی از برخوردار نبودن این استان دانست و گفت : متاسفانه علیرغم نظراتی که وجود دارد ما استان برخورداری نیستیم . وقتی سرمایه ثابت و درگردش وجود نداشته باشد جهش تولید چگونه باید اتفاق بیفتد .
وی افزود : بیایید دست در دست بدهیم و در این برهه سخت از تاریخ اقتصادی ایران یاریگر هم باشیم .
علی اصغر جمعه ای با اشاره به سابقه چندین ساله خود در کارآفرینی و اقتصاد و قدیمی ترین رئیس و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی همدلی و اتحاد همه ارکان دولت و بخش خصوصی را راه برون رفت از این معظل و پیچ تاریخی دانست و گفت : من به نمایندگی از همه فعالان اقتصادی آمادگی خود را برای همکاری همه جانبه بخش خصوصی با دولت محترم و خصوصا وزارت صمت اعلام می دارم به شرط آنکه دولت نیز با رفع مسائل دست و پاگیر فضای امن و بازی را برای فعالیت ایجاد نماید .

 

عبدالله اکبری راد عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی سمنان : جلوی بخشنامه های دست و پاگیر را بگیرید . 

عبدالله اکبری راد عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی سمنان در این نشست گفت :

متاسفانه بعد از 70 سال که خانوادگی در صنعت اتوبوس سازی فعال هستیم به دلیل بخشنامه های خلق الساعه و دست و پاگیر نمی دانم چه نقشی در این اقتصاد باید داشته باشم .

از یک سو ما را ترغیب به صادرات و واردات می نمایند و از دیگر سو دست ما را با همین بخشنامه های چندین و چند صفحه ای می بندند .




 مدیر عامل شرکت کلران : جهش تولید و رشد تولید ازهمین تسهیل ها و تصمیمات درست آغاز می شود . 

مهندس شریعت ، مدیر عامل شرکت کلران در این نشست گفت :

در حوزه مدیریت جهش تولید با رشد تولید بسیار متفاوت است . برای جهش تولید ما نیازمند تحول در آئین نامه و فرآیندها هستیم . اما الزاما این تحول ها ما را به سوی رشد تولید نخواهد برد .

وی گفت : جناب آقای وزیر ، چگونه می شود که فرآیند ایجاد شبکه تخصصی حمل و نقل شرکت کلران که بیش از شش سال در پیچ و خمهای اداری معطل مانده بود در دولت سیزدهم در طی 4 ماه به سرانجام می رسد ؟ چگونه می شود فرآیند زیر ساخت حمل و نقل ریلی در طول 8 سال متوقف می ماند و در کمتر از سه ماه این پروژه تصویب و به اجرا در می آید .

جهش تولید و رشد تولید از همینجا آغاز می شود . ازهمین تسهیل ها ، از همین احیای واحدهای راکد .

اما ما  هنوز مشکلات عدیده ای داریم ، برای نمونه اجازه ورود ماشینهای کشنده برای حمل را به کشور نداریم و به این دلیل بار زیادی را به بنادر وارد می کنیم که امیدواریم در راستای همان تلاشها این مشکل هم مورد بررسی قرار بگیرد و حل شود .




حمید علوی ، عضو هیئت رئیسه و هیئت نمایندگان اتاق سمنان : با برنامه ریزی درست و دقیق منابع داخلی را پای کار بیاوریم 

حمید علوی ، عضو هیئت رئیسه و هیئت نمایندگان اتاق سمنان در این دیدار گفت :

جهش و تولید نیازمند منابع است و ما برخلاف تصور عموم که می گویند پول وجود ندارد بنده معتقدم در این کشور پول زیادی هست که باید با برنامه ریزی و هدف گذاری وارد کار و تولید شود .
وی اضافه کرد با این سیاست های غلطی که در رابطه با برگشت ارز آنهم در شرایط فعلی تحریم وجود دارد ما با کسری بیش از 17 میلیاردی در موازنه صادرات روبرو گشته ایم و خواهشمندیم که شما این معظل را مدیریت کنید .

علوی در رابطه با تعطیلات مطرح شده در مجلس در خصوص پنجشنبه ها نیز گفت :
امروز ما نگران موشک نیستیم ولی دشمنان ایران در حوزه اقتصاد فشارهای زیادی به ما وارد می کنند و اینگونه تعطیلی ها ما را از دنیا عقب خواهد انداخت و با توجه به تعطیلی شنبه و یکشنبه جهانی ما عملا 4 روز از دنیا عقب خواهیم بود .

 

 دادستان مرکز استان سمنان : کمیته فرعی ستاد مقاومتی را برای کمک به بخش خصوصی به طور مرتب برگزار می کنیم . 

دادستان سمنان نیز در این نشست ضمن قدردانی از فعالان اقتصادی این استان گفت :
ذاتاً دادگستری و دستگاه قضایی کارش اقتصادی نیست اما به پیروی و تاسی از فرامین مقام معظم رهبری در بحثهای حقوقی و رفع مشکلات قضایی تولید کنندگان و فعالان بخش خصوصی فعال می باشد .

محمدتقی گلی با اشاره به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در قوه قضائیه و تشکیل کارگروههای مختلف از جمله کمیته فرعی ستاد اقتصاد مقاومتی از پذیرا بودن بسیاری از فعالان اقتصادی در آن کمیته و رفع مشکل آنها سخن گفت و افزود : این حلسات به همت اتاق بازرگانی به صورت متناوب و منظم در حال برگزاری است و تمام تلاشش این است تا با بررسی درست و دقیق مشکلات ، در کمترین زمان ممکن نسبت به حل مسائل تولید کنندگان و فعالان اقتصادی گام برداریم .


در این دیدار علی آبادی ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت نیز در سخنانی گفت : سمنان استانی صنعتی و دارای موقعیت جغرافیایی ارزشمند و ظرفیت‌های زیاد به ویژه در بخش نیروی انسانی است و دولت سیزدهم حمایت ویژه از صنعت این استان به منظور جهش تولید با مشارکت مردمی رابا اهتمام دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: نظام مسایل صنعت استان سمنان شناسایی و به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه شود تا برای رفع مشکلات اقدامات اساسی شکل گیرد.

این مسوول بیان کرد: توسعه صنعت با رویکرد صادرات محور از راهبردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت با تلاش مضاعف پیگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: صنایع با صادرات محصولات خود نقش مهمی در ارزآوری برای کشور دارند و حمایت از توسعه صنعت با اهتمام ویژه در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دست پیگیری است و صنایع نیز تامین بازار فروش در عرصه‌های بین‌المللی را مدنظر قرار دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فقدان نظام دادرسی خاص صنعت در استان صنعتی سمنان پذیرفتنی نیست و باید رفع این مشکل مورد پیگیری قرار بگیرد و قوه قضاییه نیز در گره‌گشایی از مشکلات صنعت بیش از پیش همراهی کند.

 

مدیر کل صنعت ، معدن و تجارت استان سمنان ، رئیس دانشگاه سمنان ، رئیس اتاق اصناف ، رئیس نظام مهندسی معدن ، و چندی از فعالان اقتصادی استان از دیگر کسانی بودند که در این نشست به ابراد سخنرانی پرداختند .