×
امروز دوشنبه 26 شهریور 1403 شمسی - Sep 16 2024 میلادی
پایگاه خبری

رئیس اتاق سمنان : تعادل اقتصادی و کاهش نابرابری ها در گرو توجه و اهتمام به امر توسعه منطقه‌ای




فرج الله معماری در نشستی که به منظور تجلیل از خبرنگاران و اصجاب رسانه برگزار شد ،  خبرنگاران را زبان مردم در برابر حاکمیت عنوان کرد و گفت : اتاق بازرگانی استان سمنان و اصحاب رسانه مکمل یکدیگرند و فعالیت آنها باید منجر به توسعه استان و افزایش رضایتمندی در مردم این استان شود و سطح معیشت مردم را بالا ببرد .

وی با اشاره به انتخاب وزرای جدید توسط دولت گفت : با توجه به شرایط خاص اقتصادی و بین المللی ،انتظار ما از دولت چهاردهم انتخاب کابینه قوی تری بود اما امیدواریم که این کابینه بتواند بخشی از مشکلات صنایع و بنگاههای اقتصادی را حل کند .

معماری همچنین ناترازی مدیریت را مهمترین مشکل در سطح جامعه عنوان کرد و گفت :آنچه امروزه آزار دهنده است ناترازی مدیریتی است و تا زمانی که نا ترازی در مدیریت وجود دارد شاهد ناترازی های دیگر نیز خواهیم بود .

رئیس اتاق بازرگانی سمنان گفت : در برنامه های دولت چهاردهم توجه و اهتمام به امر توسعه منطقهای بنا به پی آمدهای مثبت این سیاست می تواند ضمن نقش آفرینی  بخش عظیمی از جامعه در رشد و توسعه اقتصادی  ، در سطح رفاه و امنیت نیز نقش قابل توجهی داشته باشد و به تعادل اقتصادی، کاهش نابرابریها و بهرهبرداری بهینه از منابع و ظرفیتهای متنوع کشور منجر شود.

 

کاهش نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی

 

معماری با اشاره به اینکه  اولین تاثیر مثبت این اقدام کاهش نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی می باشد عنوان کرد :

  توسعه منطقهای به توزیع عادلانهتر منابع و فرصتها در سراسر کشور کمک میکند.  این امر میتواند به کاهش فاصلههای اقتصادی و اجتماعی بین مناطق مختلف ایران منجر شود.

توسعه زیرساختها و ایجاد فرصتهای شغلی در مناطق کمتر توسعه یافته میتواند از مهاجرت بیرویه به کلانشهرها جلوگیری کند و فشار بر این مناطق را کاهش دهد.
 

بهرهبرداری از ظرفیتهای محلی

وی دومین تاثیر را  بهرهبرداری از ظرفیتهای محلی دانست و گفت :

   از آنجا که هر منطقه از کشور دارای مزیتها و منابع طبیعی، انسانی، و فرهنگی خاص خود است ، توسعه منطقهای امکان بهرهبرداری بهینه از این ظرفیتها را فراهم میکند. همچنین توسعه صنایع و خدمات محلی میتواند به افزایش تولیدات داخلی و کاهش وابستگی به واردات کمک کند، و این مهم توسعه اشتغالو افزایش تولید داخلی را بدنبال خواهد داشت.
 

تقویت انسجام ملی

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران ، تقویت انسجام ملی را سومین اثر این اقدام دانست که می تواند  با توسعه متوازن مناطق ، از بروز نارضایتیها و تنشهای اجتماعی که ناشی از احساس محرومیت و تبعیض است، جلوگیری کند و  بهبود شرایط زندگی در سراسر کشور، به تقویت همبستگی ملی و وحدت در جامعه کمک  نماید .

افزایش کارایی و بهرهوری

وی با اشاره به افزایش کارایی و بهرهوری که عامل مهم و موثر دیگری در این زمینه است  توسعه زیرساختهای حملونقل و ارتباطات در مناطق مختلف را باعث کاهش هزینهها و زمان دسترسی به بازارها، مواد اولیه، و خدمات دانست ، که به افزایش بهرهوری منجر میشود او ادامه داد :  ایجاد و تقویت بازارهای محلی و منطقهای میتواند به افزایش تولید و مصرف داخلی کمک کند و نقش مهمی در رشد اقتصادی داشته باشد.
 

 

تقویت توانمندیهای مدیریتی و تصمیمگیری محلی

معماری بیان داشت : توسعه منطقهای نیازمند تمرکززدایی در نظام اداری و مالی کشور است، که این امر میتواند به تقویت توانمندیهای مدیریتی و تصمیمگیری در سطح محلی کمک کند مشارکت بیشتر مردم و نهادهای محلی در فرآیندهای توسعهای، میتواند به بهبود اجرای برنامهها و افزایش رضایتمندی عمومی منجر شود.
 

تحریک سرمایهگذاری و رشد اقتصادی

 وی ادامه داد :  توسعه زیرساختها و بهبود شرایط کسبوکار در مناطق مختلف، میتواند سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی را به این مناطق جذب کند و به رشد اقتصادی کمک کند.بسیاری از مناطق ایران دارای پتانسیلهای بالایی در زمینه گردشگری هستند. که توسعه  منطقهای به بهرهبرداری از این پتانسیلها و افزایش درآمدهای ارزی و داخلی منجر می گردد.

بهبود مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست

رئیس اتاق بازرگانی سمنان با تاکید بر  بهبود مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست گفت :

    توسعه منطقهای میتواند به مدیریت پایدارتر منابع طبیعی نیز منجر شود ،  بهویژه در مناطقی که به دلیل بهرهبرداری نادرست یا کمتوجهی، دچار تخریب محیط زیست شدهاند ،  با توزیع متوازن جمعیت و فعالیتهای اقتصادی در سراسر کشور  از فشار بیش از حد بر محیط زیست جلوگیری می گردد .

ترویج نوآوری و ارتقای فناوری

وی ترویج نوآوری و ارتقای فناوری را نیز محصول توسعه منطقه ای برشمرد و ادامه داد : توسعه منطقهای میتواند شامل ایجاد مراکز تحقیق و توسعه در مناطق مختلف کشور باشد که به نوآوری و ارتقای فناوریهای بومی کمک می نماید ، همچنین  میتواند به تقویت همکاریها بین مناطق مختلف کشور و انتقال دانش و فناوری بین آنها منجر شود.

 

بهبود امنیت و ثبات

معماری گفت :  بهبود امنیت و ثبات در هر منطقه ای از الزامات است که توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در مناطق کمتر توسعه یافته میتواند به کاهش جرایم و ناامنیهای اجتماعی کمک کند ، وی ادامه داد :  با توسعه همهجانبه و متوازن مناطق مرزی و کمتر توسعه یافته ، میتوان از بروز تهدیدات  امنیتی ناشی از فقر و محرومیت نیز جلوگیری نمود .


ترویج توسعه پایدار و بلندمدت

وی خاطر نشان کرد :  ترویج توسعه پایدار و بلندمدت نشاندهنده نیاز به یک رویکرد جامع و هماهنگ در سیاستگذاریهای اقتصادی دولت چهاردهم است. پس برای دستیابی به این اهداف، دولت نیازمند اتخاذ تصمیمات قاطع، اجرای برنامههای مؤثر، و ایجاد همکاریهای گسترده با بخش خصوصی و نهادهای مختلف اجتماعی است.


 در ادامه این جلسه ، علی اصغر جمعه‌ای نائب رئیس اتاق بازرگانی سمنان ضمن  گرامیداشت مقام خبرنگار با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور این است که از برنامه ها عقب هستیم، تاکید کرد: هفت برنامه در کشور در کنار چشم انداز ۲۰ ساله ترسیم شده اما سوال اساسی اینجا است که در قبال این برنامه ها کجا قرار داریم و چقدر از این برنامه ها محقق شده است؟

نایب رئیس اتاق بازرگانی سمنان با طرح این سوال که برنامه های توسعه ، مگر مصوب رهبر معظم انقلاب اسلامی نبودند پس چرا اجرایی نشده است؟ تاکید کرد: چه اتفاقی افتاده که امروز وضعیت اقتصادی به جایی رسیده که همه اقشار دچار مشکلات اقتصادی هستند .

جمعه‌ای با اشاره به وضعیت معیشتی مردم، گفت: عملکرد دولت های اصلاح طلب و اصولگرا را دیده ایم در هیچ دولتی مشکل مردم حل نشده و این نشان از اشکالات ساختاری دارد و رسالت خبرنگاران مطالبه این نوع مسائل است.

وی گفت : خبرنگاران بهترین کسانی هستند که می توانند مسیر ما را نقد کنند و به عبارتی بهترین امر کنندگان به معروف و نهی کنندگان از منکر خواهند بود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی سمنان با بیان اینکه خبرنگاران چشم بینای جامعه و پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند، تاکید کرد: خبرنگاران می توانند از مسئولان بخواهند که چرا برنامه های توسعه ای انجام نشده است ، زیرا مطالبه گران اصلی خبرنگارانند که باید با چشم باز و نگاهی دقیق به واکاوی بپردازند .

وی افزود: خبرنگاران در زمینه ترویج فرهنگ‌های پسندیده می‌توانند به خوبی ورود داشته باشند و این اهمیت رسانه‌ها است.


در این جلسه چند از تن از خبرنگاران سخنانی را مطرح نمودند .

از جمله مواردی که خبرنگاران به آنها اشاره داشتند :  بیان مشکلات اقتصادی جامعه ، معذوریتها و محذوریتهای خبرنگاران برای بیان مشکلات ، عدم آگاهی و آموزش کافی خبرنگاران ، و همچنین توجه بیشتر بخش خصوصی به اصحاب رسانه و خبر بود .

در این مراسم از سایت اتاق بازرگانی سمنان به عنوان یکی از معدود سایتهای اداری که همزمان منبع خبری و اطلاعاتی مطمئن و کاربرپسندی دارد نام برده شد .

همچنین از راه اندازی کتابخانه اتاق بازرگانی سمنان بعد از سالها که به دو صورت چاپی و الکترونیکی می باشد تقدیر و تشکر به عمل آمد .

در پایان این مراسم با اهدا لوج تقدیر و هدایایی از زحمات بکساله خبرنگاران تقدیر و تشکر به عمل آمد . 


گزارش تصویری این مراسم را در رسانه اتاق سمنان ببینید : 

https://seccima.ir/m=240650