×
امروز جمعه 27 مهر 1403 شمسی - Oct 18 2024 میلادی
اخبار ویژه

بحران آب نه سیاسی است و نه اجتماعی بلکه بک واقعیت محض است

علی اصغر جمعه ای ، نائب رئیس اتاق سمنان در اولین نشست هم اندیشی «برنامه ریزي براي حکمرانی آب درآینده ضمن تشکر از حضور مهمانان گفت : یکی از چالش ها و بحران های جدی و مهمی که ایرانِ امروز با آن رو به رو است، "بحران آب" است. ایران در زمره 12 کشوری در منطقه خاورمیانه است که با تنش آبی رو به رو می باشند .

وی افزود : در حالت کلی ایران از جمله کشورهایی می باشد که بارندگی کمی در طول سال داشته و به همین دلیل اغلب مناطق آن بیابانی و کویری بوده و با کمبود منابع آبی مواجه است. علاوه براین، در دو دهه اخیر با مشکل خشکسالی مواجه هستیم و به شدت بر میزان بارندگی ها در طول سال تاثیر منفی ایجاد نموده است.

جمعه ای در بخش دیگری از سخنان خود عنوان نمود : بحران آب نه سیاسی است و نه اجتماعی ،  بلکه بک واقعیت محض است که باید نگران آن بود و حتی فراتر از این سخنان اینکه بحران آب تنها مربوط به صنعت یا کشاورزی نیست ، بلکه در همه سطوح جامعه در حال خود نمایی است و در حال تبدیل به موضوعی حیاتی است که فارغ از گرایشها و تعلقات باید به آن توجه نمود .

نائب رئیس اتاق سمنان گفت : وظیفه همه ماست که تا حد توان در این زمینه گام برداریم . امروز بخش خصوصی و دولتی ، صاجبنظر و کارشناس ، قعال اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی باید دوشادوش هم با نحقیق و مطالعه و پژوهش و ارائه راهکارهای مناسب در زمینه کم آبی و استفاده از پسابها فعال باشیم . 
وی در ادامه عنوان کرد : یکی از بهترین راهکارهای مدیریت بحران آب در ایران و سایر کشورها، بازیافت فاضلاب و بازگردانی آب های خاکستری می باشد. استفاده از تجهیزات تصفیه فاضلاب در کارخانه ها، کشتارگاه ها، واحدهای درمانی و آب های خاکستری تولید شده در مناطق مسکونی یکی از بهترین راهکارها برای استفاده مجدد از این آب ها در کشاورزی و واحدهای صنعتی می باشد.

ایشان اضافه کرد : جالب است بدانید که عمان که از جمله کشورهای درگیر با کمبود منابع آبی قابل شرب می باشد، موفق به بازیافت 100 درصدی فاضلاب و بازگردانی 78 درصد آنها برای مصرف در بخش های کشاورزی و صنعتی شده است.

نائب رئیس و عضو هیئت نمایندگان اتاق سمنان در پایان با دعوت از همه صاحبنظران و دغدغه مندان استان برای ارائه راهکارهای تخصصی مناسب بر آمادگی اتاق سمنان در همه زمینه ها از آموزش و پژوهش تا دعوت از متخصصین و اهل فن تاکید نمود .