دومین جلسه کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی سمنان در محل سالن جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان برگزار گردید.
در ابتدای این نشست عجم حسنی رئیس کمیسیون ضمن تشکر از حضور مدعوین به طرح مشکل فرار بار یا حمل بار بدون بارنامه در استان پرداخت و خاطرنشان کرد اکثر آنهایی که به حمل کالا بدون بارنامه اقدام می کنند، افرادی هستند که فاقد مدارک معتبر همچون کارت هوشمند کامیون و راننده می باشند .
وی از تخصیص و تحویل سوخت کامیون بر اساس بارنامه به عنوان یکی از راههای جلوگیری از فرار بار نام برد و ضمن نامساعد خواندن شرایط ناوگان حمل و نقل در استان اعلام نمود: ۹۰ درصد حمل بار توسط رانندگان غیربومی و عبوری صورت می پذیرد و واحدهای تولیدی به دلیل کمبود کامیون مجبور به پرداخت کرایه حمل بار بالاتر از نرخ تعیین شده میباشند که در این خصوص می بایست راهکاری برای اصلاح ناوگان حمل و نقل ارائه نمود و حمل و نقل ریلی را قدرتمند ساخت .
عجم حسنی به انحلال شرکتهای حمل و نقل بزرگ اشاره کرد و بزرگترین معضل حمل و نقل کشور را خود رانندگی دانست ، به این معنا که راننده به جای شرکت حمل مسیر را تعیین خواهد کرد.
در ادامه زیاری رئیس انجمن شرکتهای حمل و نقل نیز از فرار بار به عنوان معضل بزرگ در استان نام برد و خاطرنشان کرد که هرچه میزان کرایه حمل افزایش باید به همان میزان فرار بار نیز افزایش خواهد یافت.
وی خاطر نشان کرد تنها در خرداد ماه امسال حدود ۱۱ هزار دستگاه کامیون از استان عبور کرده که فاقد بارنامه بودند که از این تعداد 40 درصد متعلق به استان و مابقی عبوری بوده اند .
زیاری همچنین ضمن اعلام برخورداری استان از دوربین های نصب شده توسط راهداری خاطر نشان کرد که با استفاده از این فناوری میتوان اطلاعاتی همچون دارا بودن بارنامه ، میزان تناژ بار و نوع بار را رصد کرد و پلیس راه نیز قابلیت رصد کردن این موارد را دارد که متاسفانه در استان این اقدام صورت نگرفته و توجه بیشتری را می طلبد.
وی از اعمال تدابیر خاص در شهرهای زنجان ، قم و اراک مبنی بر قفل شدن کارت هوشمند کامیونهای فاقد بارنامه برای مدت معین خبر داد که متاسفانه این تدبیر در استان علی رغم پیگیریهای مکرر از سوی دادستانی اتخاذ نگردیده است در صورتی که میتوان از این تدبیر به عنوان راحت ترین شیوه جلوگیری از فرار بار استفاده نمود.
وی همچنین به تفاوت نرخ کرایه حمل بار در سمنان با شهرستانهای همجوار اشاره کرد که خود منجر به فرار بار میشود .
عبدالحمید در بانیان عضو هیئت رئیسه اتاق در زمینه فرار بار اظهار داشت که اکثر واحدهای متخلف در این زمینه واحدها و یا شرکتهای فاقد دفاتر قانونی بوده و واحدهای صنعتی معتبر خود را ملزم به ارائه بارنامه میدانند .
وی پیشنهاد داد که با دعوت از کلیه شرکت شهرکهای مستقر در استان در این زمینه میتوان کمک گرفته و با کنترل آنها در درب خروجی از فرار بار جلوگیری کرد .
وی همچنین عنوان نمود : در خصوص دریافت مجوز و تدابیری همانند سایر استانها میتوان با تشکیل جلسه با رئیس دادگستری سمنان به این معضل پایان داد.
امینی نماینده استانداری ضمن اعلام انجام ٤٠ درصد از حمل بار کشور از مسیر استان به طرح مطالعاتی جهت ایجاد پارک یا دهکده لجستیک به منظور ایجاد حمل و نقل جادهای ریلی و هوایی در یک منطقه با همکاری بخش خصوصی اشاره نمود و ابراز امیدواری کرد که بتوان بخش عمده ای از مشکلات را از این طریق حل نمود.
زیارتی نماینده سازمان صمت استان نیز از سهم بسیار بالای هزینه حمل از قیمت تمام شده کالای صادراتی و وارداتی به عنوان یک معضل در استان نام برد و خواستار بررسی امکان کنترل قیمت با صدور بارنامه شد وی همچنین به الزام صدور بارنامه برای وانت بارها نیز اشاره کرد.
حامدی نماینده اداره کل راهداری و حمل و نقل استان ضمن تایید اعمال تحویل سوخت بر اساس بارنامه عنوان نمود به محض دریافت بارنامه شرکت پخش تنخواه سوختی را در نظر گرفته که طبق مسیر بارنامه فعال خواهد شد.
وی همچنین تنظیم قرارداد حمل کالا با شرکتهای حمل را از سوی فعالان و واحدها مورد تاکید قرار داده و خواستار عدم تنظیم قرارداد با رانندگان شد و آمادگی خود را جهت انجام فرایند صدور کارت هوشمند اعلام نمود .
طاهری نماینده راه آهن شمال شرق ضمن اعلام کمبود ناوگان در راه آهن اشاره نمود که برای جذب ریلی باید بارریل پسند باشد مثلاً راه آهن برای ۳۰ تن بار اختصاص واگن را نمی تواند داشته باشد.
در این جلسه بیمه تکمیلی رانندگان و سامانه پاک نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد موضوع در جلسه بعدی در دستور کار قرار گیرد.