×
امروز یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 شمسی - Apr 28 2024 میلادی
اخبار ویژه

نشست صمیمانه فعالان اقتصادی استان سمنان با معاون اول قوه قضائیه

 



این نشست  با حضور حجت الاسلام مصدق ، معاون اول قو
ه قضائیه ، مهندس هاشمی استاندار ،  فرج الله معماری ، رئیس اتاق بازرگانی و مدیران دستگاههای اجرایی و نیز جمعی از فعالان اقتصادی استان سمنان در محل سالن جلسات اتاق بازرگانی برگزار شد .

 

فرج الله معماری ، رئیس اتاق بازرگانی ضمن خوش آمدگویی وجود چنین نشست هایی را  بسیار مفید و راهگشا دانست و گفت : فعالان بخش خصوصی این استان لایق بهترینها می باشند زیرا در سخت ترین شرایط اقتصادی مردانه ایستاده اند و با وجود همه مشکلات خم به ابرو نیاورده اند .

معماری گفت : مباحث مختلفی که در این جلسه عنوان شد  در واقع بیان مشکلات و درد دلهایی بود که فعالان بخش خصوصی مدتهاست با آن درگیرند و از جناب حجت الاسلام و المسلمین مصدق خواهشمندیم که این موارد را به اطلاع ریاست محترم قوه قضائیه  جهت طرح در جلسه سران قوا برسانند .

وی افزود : مشکلاتی که امروز توسط دوستان ما مطرح شد تنها مربوط به دستگاه قضا نیست بلکه بسیاری از این مشکلات  به دلیل اختلاف نظرها و قرائت های مختلف قانونی توسط دستگاههای اجرایی به وجود آمده است .

رئیس اتاق بازرگانی اضافه کرد :

امروز کشور در شرایط جنگ اقتصادی به سر می برد از این رو ما باید تمام تلاش و توان خود را برای کمک به کسب و کارها و فعالان عرصه تولید و صنعت به کار ببریم .

معماری ادامه داد : وقتی مهمترین دغدغه مقام معظم رهبری که بارها و بارها در فرمایشات ایشان شنیده ایم توجه ویژه به بخش خصوصی و رشد اقتصادی می باشد  برگزاری این گونه جلسات می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد .

وی ماحصل سخنان نمایندگان بخش خصوصی را که در این جلسه مطرح شد به 5 بخش تقسیم بندی نمود و گفت :

اولین موضوع مورد اشاره دوستان ، فعال سازی در حوزه پیشگیری می باشد . امروز بزرگترین تلاش و کوشش ما باید این باشد که  فعال سازی در حوزه پیشگیری اتفاق بیفتد .

دومین موضوع ، وجود نیروی کار ساده و حتی متخصص است که باعث معضلات بزرگی شده است . در این راستا اگر بتوان زمینه قانونی اشتغال اتباع را فراهم نمود کمک شایان توجهی به واحدها خواهد شد .

معماری ادامه داد : سومین موضوع ، ممنوع الخروجی فعالان اقتصادی است .

امروز در هیچ جای دنیا ممنوع الخروج کردن یک فعال اقتصادی نتیجه‌ای نداشته و نخواهد داشت . ایران امروز ما نیاز به سرمایه گذاری خارجی برای رسیدن به رشد اقتصادی مطلوب دارد و این مهم با جذب سرمایه گذارهای خارجی اتفاق خواهد افتاد .  

رئیس اتاق سمنان موضوع چهارم را ، ناترازی انرژی واحدهای تولیدی ، معدنی و کشاورزی اعلام کرد و افزود : قطعی انرژی در بیش از یک سوم از سال مشکل حاد بخش خصوصی است که باید به فوریت برای آن راهکاری اندیشیده شود .

فرج الله معماری محدودیت‌های ارزی مواد اولیه به علت نرخ تورم را پنجمین مشکل بخش خصوصی دانست که باعث افزایش نرخ تامین سرمایه در گردش می گردد .

وی گفت : قوانین و مقررات آیین نامه ای ، صدور بخشنامه‌های لحظه‌ای موجب میشود واحدهای تولیدی زیر ظرفیت خود فعال باشند  که این امر باعث زیانهای بی شماری می گردد .

رئیس اتاق بازرگانی سمنان بیان کرد :  زمان جنگ قوانین خاص خودش را دارد ، نمی توان در شرایط جنگی بود و الزامات چنین فضایی را درک نکرد .  

وی گفت : امروز واحدهایی هستند که مطالبات سنگینی از دولت دارند که به دلیل مشکلات بانکی نمی توانند  مطالباتشان را از دولت وصول کنند و اینجاست که محاکم باید توجه ویژه ای داشته باشند .

معماری به لزوم دادگاههای مخصوص جرائم اقتصادی تاکید نمود و عنوان کرد : شاید کمتر کسی باور کند که ما فعالان بخش خصوصی حق استیناف نداریم و بی شک جای خالی چنین محاکمی حس می شود .

فرج الله معماری در پایان عنوان کرد :  ما موظفیم به تولید ثروت در کشور . ما باید کیک اقتصاد کشور را هر روز بزرگتر کنیم ، ما باید تولید ناخالص داخلی این کشور را  افزایش دهیم . اما همه اینها مستلزم این است که بستر کار از لحاظ فرهنگی و قوانین و مقررات فراهم باشد .  


در ادامه مهندس محمد رضا هاشمی ، استاندار سمنان ضمن خوش آمد گویی  به دکتر مصدق و تشکر ویژه  از اتاق بازرگانی گفت :  امروز باید در تاریخ ثبت بشود که دو  جلسه ابتدای صبح و انتهای روز را در اتاق سمنان و در خدمت فعالان اقتصادی این استان بودیم .
وی گفت : استان سمنان بر اساس اعلام مرکز پژوهش های مجلس ، امن ترین استان برای سرمایه گذاری معرفی شد

 هاشمی ادامه داد : طی دو سال گذشته اقدامات در راستای تقویت تولید و حمایت از صنعت در دستور کار قرار داشته و حتی یک واحد تولیدی تعطیل نشد و با ابتکار راه اندازی ستاد احیای واحد های راکد ، بالغ بر ۱۶۴ واحد صد درصد راکد استان با حمایت تمامی مسئولان و دست اندرکاران و همچنین صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی در استان سمنان راه اندازی شد.

استاندار سمنان افزود : در سطح استان سمنان تمام توان و تلاش برای تسهیل در امور سرمایه گذاری، حمایت از صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی و رونق تولید به کار گرفته شده است و مطمئن باشید با تمام توان هم از این پس در کنار شما خواهیم بود .


حجت الاسلام و المسلمین مصدق، معاون اول قوه قضاییه در این نشست گفت : اگر ما کارگزاران نظام تنها ۵۰ درصد توصیه ها و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تولید کنندگان و فعالان اقتصادی را عمل کنیم، مشکلات این حوزه پایان می یابد.  .

وی افزود : ستاد پیگیری اقتصاد مقاومتی در قوه قضاییه برقرار است  و کار آن پیگیری و رفع مشکلات فعالان اقتصادی مرتبط با بخش قضایی است که تا امروز اقدامات خوبی نیز انجام شده است.

ایشان اظهار داشت : پیشنهاد می کنم تا مسائل و موارد مطرح شده در این نشست به صورت رسمی به ستاد پیگیری اقتصاد مقاومتی کشور منعکس تا دستورات لازم صادر شود‌.
معاون اول قوه قضائیه گفت : قوه قضاییه به صورت جهشی در صدد است تا از فعالان اقتصادی حمایت کند و ریاست قوه همواره بر این نکته تاکید دارد اگر تخلفی نیز اتفاق افتاد، رسیدگی قضایی انجام شود اما واحد تولیدی تعطیل نشود.

حجت الاسلام مصدق گقت : در سند تحول و تعالی قوه قضاییه حمایت از تولید و فعالان اقتصادی و رفع مشکلات این حوزه به صورت خاص دیده شده است و از ابتدای سال ۱۴۰۳ اجرایی می شود.
وی در پایان عنوان کرد : ارتباط و تعامل بسیار خوبی مابین قوه قضاییه با دولت سیزدهم وجود دارد، لذا مسائل و مباحث شما تولیدکنندگان، صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی را پیگیری و رسیدگی خواهیم کرد.